EIGEN AAN DE STUDIO
Coaching
Goed worden in wat je doet, vraagt een degelijke begeleiding. Daarom heeft elke leerling in de Studio een coach. Minstens om de twee weken spreek je met je coach over hoe het met je gaat, op persoonlijk en sociaal vlak, maar ook op het vlak van leren. Die leerkracht volgt je nauw op en zoekt samen met jou naar oplossingen voor zaken waar je tegenaan loopt.
Momentum
Een uur per week werken we actief aan verbinding, met jezelf, met de klasgroep of met de wijde wereld. We bespreken allerhande thema’s, van de schoolregels tot de wereldactualiteit. Zo leer je luisteren naar elkaar, leer je argumenteren, en leer je je eigen mening in vraag te stellen.
Kamp
Elk jaar gaan we begin september op kamp: drie dagen om elkaar in een mooie omgeving (nog) beter te leren kennen. Een ideale basis voor verbinding en een fijn schooljaar samen!
HOOG Inhoudelijk niveau
Als doorstroomschool bereiden we je voor op hoger onderwijs. Dit doen we door een inhoudelijk hoog niveau aan te bieden en je te stimuleren steeds weer je grenzen te verleggen.
Leerlijn zelfregulatie
We vinden het belangrijk dat je vaardig wordt in het leren zelf. Daarom besteden we vanaf het eerste moment bijzondere aandacht aan het waarom en het hoe van het leren: je leert plannen, je leert strategieën om uitdagingen aan te pakken en je leert bijsturen als dit nodig blijkt. Je leert jezelf kennen als student, zodat je weet wat je valkuilen zijn maar ook waar je interesses en sterktes zitten. En bovenal leer je doorzetten, ook als het moeilijk wordt. Zo ben je goed gewapend om complexe leertaken tot een succes te brengen.
Op jouw maat
Om je goesting in leren hoog te houden is het belangrijk dat je uitgedaagd wordt op jouw niveau. Dit doen we inhoudelijk, maar ook op het vlak van leervaardigheden en mate van zelfstandigheid. De lesaanpak en leerinhouden worden zo georganiseerd dat jij die uitdaging vindt.
Project
Projecten vertrekken van jouw leefwereld, je interesses en die van je medeleerlingen. Soms werk je zelfstandig aan een project, vaak doe je dit samen met anderen. Een project kan enkele dagen of weken duren en wordt afgerond met een eindproduct: een presentatie, een tekst, maar ook een collage, een voorstelling, een toneelstuk of zelfs een uitstap.
Om tot een goed project te komen, moet je van alles kunnen: de juiste vragen stellen, efficiënt gebruik maken van bronnen en digitale media, kritisch denken, reflecteren, samenwerken, op een heldere manier communiceren … Je leert hoe je een realistisch plan kan opstellen en uitvoeren. Al doende oefen je deze vaardigheden en bouw je kennis op over uiteenlopende onderwerpen.
In de tweede graad komt de eigenheid van vakken sterker aan bod en worden de inhouden verder uitgediept.
Atelier (eerste en tweede graad)
Elke vrijdagnamiddag hebben alle leerlingen van het eerste tot het vierde jaar ‘atelier’. Leerlingen kiezen viermaal per jaar een atelier dat telkens zes à zeven weken duurt. In dit vak ontdek je nieuwe vaardigheden en ontwikkel je talenten die in de andere lessen soms minder aan bod komen: van extra sport en kunst tot programmeren of Koreaans leren. Ook acties organiseren voor het goede doel zitten in het programma. Zo stimuleren we ondernemingszin, creativiteit en samenwerking.
Impact (derde graad)
Klaar om na het zesde jaar als een bewuste burger je vleugels uit te slaan? Daarvoor zorgen we in het vak Impact. Je steekt er actief de handen uit de mouwen voor een betere wereld, ver weg of dichtbij. Je krijgt er ook de tools mee die je nodig hebt om op eigen benen te staan, zoals financiële en economische competenties.
Ankerschool cognitief sterke leerlingen
De Studio is sinds 2023 een ankerschool in Vlaanderen voor cognitief sterke leerlingen. Onze lesaanpak maakt het mogelijk om in te spelen op specifieke noden en extra uitdaging te bieden. Ook aparte trajecten waarin we leerstof compacten en ruimte maken voor andere uitdagingen behoort tot de mogelijkheden. Zesdejaarsleerlingen kunnen zo al vakken volgen in het hoger onderwijs.
Tredevakken
Voor sommige vakken of lesonderdelen heb je regelmatige oefening nodig. Wiskunde, Frans en Engels verwerf je dan ook via wekelijkse instructiemomenten. De leraar brengt een onderwerp aan en geeft opdrachten die alleen of in groep gemaakt worden. Zodra je de leerstof beet hebt, kan je zelfstandig aan de slag. Als je meer uitleg nodig hebt voor een bepaald onderwerp, plannen we extra instructie. Je kan dus kiezen hoeveel begeleiding je wenst.
Er is telkens keuze tussen verschillende differentiatieniveaus (basis, gevorderd, excellent). Zo wordt iedereen uitgedaagd op zijn/haar niveau.